forex

   
  karincamnet
  Forum
 
=> Daha kayıt olmadın mı?

ImageChef Banner Maker - ImageChef.com Çalışkan Karınca net forumu (KF) Kayıt İçin Daha kayıt olmadınmıya tıkla

Forum - elemntler ve bileşikler

Burdasın:
Forum => fen 6 => elemntler ve bileşikler

<-Geri

 1 

Devam->


adanalı
(şimdiye kadar 47 posta)Yahoo Messenger
AIM
14.04.2010 16:38 (UTC)[alıntı yap]
ister indir ister burdan oku!!

indirmek için tıkla;

element ve bileşikler konu.doc

okumak için;

Ders FEN ve TEKNOLOJİ Konu-2: ELEMENT VE BİLEŞİKLER
Sınıf 6 Önerilen Süre: 8 ders saati
Üniteı ÜNİTE-3: : MADDENİN TANECİKLİ YAPISI

Öğrenme ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
Kazanımlar: Maddelerin özellikleriyle tanecikli yapısı arasında ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
2.1-Maddelerin farklı olmasından yola çıkarak atomların da farklı olabileceği sonucuna ulaşır (BSB-9).
2.2-Aynı cins atomlardan oluşmuş maddeleri “element” şeklinde adlandırır.
2.3-Bileşik modelleri üzerinde farklı element atomlarını ayırt eder (BSB-30).
2.4-Farklı atomlar içeren saf maddeleri “bileşik” olarak adlandırır.
2.5-Basit model veya resimler üzerinde molekülleri gösterir.
2.6-Basit molekül modelleri yapar (BSB-2.
2.7-Her molekülde belirli sayıda atom bulunduğu çıkarımını yapar.
2.8-Model üzerinde molekül içeren ve içermeyen maddeleri birbirinden ayırt eder (BSB-30).
Sınırlamalar:
[ 2.1; 2.2 Burada hidrojen, oksijen, karbon ve iyot sadece adları ile tanıtılacaktır. Model atomlar farklı renk ve büyüklükte seçilebilir (hidrojen en küçük, iyot en büyük&hellip. Farklı elementlerin adları ve sembolleri verilmeyecek, element kavramı sadece model üzerinde sezdirilecektir. Bu konudaki ayrıntılı bilgi 7.sınıf “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesine ertelenecektir.
 2.3; 2.8 Molekül modellerinde bağ açıları gerçeğe uygun gösterilecek; üç boyutlu, CH4, NH3 gibi modellere girilmeyecektir.
Uyarılar:
[!] 2.3 Bileşiklerin sadece modelleri incelenecek; su, karbonmonoksit, karbondioksit, kükürtdioksit hariç, bileşik adları verilmeyecektir. Burada verilmek istenen fikir sadece bileşiklerde birden çok tip element (atom) bulunduğu ve bunların birbirine bağlı olduğudur.
[!] 2.3; 2.8 Öğrenci model üzerinde çalışırken hem bileşiklerin hem de elementlerin molekülleri olabileceğinin vurgulanması esastır. Molekülsüz bileşik ve element modelleri ile bu bilgi pekiştirilmelidir.
Ders içi ilişkilendirme:
??? Kavram yanılgıları??
Ünite konusu Odağındaki Kavramlar Element- molekül- Bileşik
Güvenlik Önlemleri (Varsa)
Öğretme-Öğrenme-Yöntem ve teknikleri Anlatım soru-cevap Buluş yoluyla öğrenme
Kullanılan Eğitim Teknolojileri-
Araç, Gereçler ve Kaynakça M.E.B 6.sınıf Fen ve teknoloji Öğrenci ders kitabı ve Öğrenci Çalışma Kitabı,etkinlik malzemeleri
Öğretme-Öğrenme Etkinlikleri:
Konunun işlenişi) Öğrenciler neredeler?:
*Canlı ve cansız bütün maddelerin taneciklerden oluştuğunu, bu tanecikler arasında boşluk olduğunu ve bu taneciklere atom dendiğini bilmektedirler.
Öğrenciler nereye GELECEKLER?
* Öğrenciler bu konuda:
1-Aynı veya farklı atomların bir araya gelerek MOLEKÜLLERİ oluşturduğunu, bu moleküllere de tanecik dendiğini,
2-Çok sayıda taneciğin bir araya gelerek görünebilecek boyuta gelmesiyle element ve bileşiklerin oluştuğunu
3-Atomik ve moleküler yapıda olan elementleri ve moleküler yapıda bulunan-moleküler yapıda bulunmayan bileşikleri ayırt etmeyi öğreneceklerdir.
Ön Bilgileri Yoklama ve Merak uyandırma(ENGAGE):
*Anahtar kavramlar:
Element- molekül- Bileşik kavramları ile ilgili ne bildikleri sorulur, tartışılır ve bu kavramlara konu sonunda tekrar dönecekleri söylenir.
*Konuya Giriş: *syf98deki “Mutlu Son” adlı hikaye okunur.
“Demir parçasını oluşturan atomların hepsi birbiriyle aynı” açıklaması yapılır.
!!!!!Farklı maddeler farklı atomlardan oluşur açıklaması yapıldıktan sonra…
*Syf798deki resimler incelenir.emir ve bakır cezvenin taneciklerin farklı olup olmadığı tartışılır

KEŞİF Aşaması (Explore):
SORU: Aynı maddeyi oluşturan tanecikler arasında fark var mı dır?

*Ders kitabı syf’95de 4.etkinlik”AYNI ATOMLAR TOPLANDIK” yapılır.
Araç-gereç: 3 paket aynı renk oyun hamuru
Önce şu açıklama yapılır:
“Bir maddenin modeli yapılırken ;model aslına tıpatıp benzemez,sadece onu temsil eden bir yapıya sahip olur.”

Etkinliğin Amacıemir parmaklığın modeli oluşturularak elementin aynı atomlardan oluştuğunu ,element kavramını kullanmadan sezmelerini sağlamak.
Önerilen Etkinlik Süresi:10dak.
Etkinlik sonucu:.Demir parmaklık aynı çeşit atomlardan oluşur.

AÇIKLAMA Aşaması-1:
*
Maddenin bölünmesi zor, en küçük yapı taşına atom adı verilir.
Atom sözcüğü bölünemez (atomos) anlamına gelir
Fakat günümüzde atomun bölünebildiği kanıtlanmıştır.
Maddeler kendilerini oluşturan yapılara ayrıştırılabilme özelliklerine göre şöyle sınıflandırılabilrler:

1.saf maddeler:
 A.ELEMENTLER
a.metal b.ametal c.yarı metaller d.soygazlar
 B.BİLEŞİKLER

2.Saf olmayan maddeler.(Karışımlar):
 A.HETEROJEN karışımlar.
a.Emülsiyon b.Süspansiyon c.aereosol
 B.HOMOJEN karışımlar.
Çözeltiler

Saf maddeler
Her yerinde aynı özelliğe sahip olan maddelere saf madde denir.
Saf maddeler aynı cins atom ya da moleküllerden meydana gelir.

Elementler
 *Aynı cins atomlardan meydana gelen maddeye denir. Örn:demir,bakır,altın,gümüş,oksijen…..vb
 *Elementler fiziksel veya kimyasal yollarla daha basit maddelere ayrılmaz.
 Genel olarak elementler kimyasal özelliklerine göre metal, ametal ve soy gazlar olmak üzere üçe ayrılır
 *Elementlerin atomları TEK çeşittir.
 *Farklı elementlerin atomları da farklı büyüklükte ve özelliktedir. örn:Bakırın atomları ile gümüşün atomları farklıdır.
 Bir elementi oluşturan atomların hepsi aynı yapıdadır.Yani Elementlerin atomları TEK çeşittir.

*Syf 99 okunur.

SORU: Demir parmaklığı oluşturan tanecikler ile bakır cezveyi oluşturan tanecikler arasında fark var mı dır?


*Ders kitabı syf’100de 5.etkinlik ”Atom Aynı,Madde Aynı” yapılır.
Araç-gereç: 2 adet farklı renkte oyun hamuru
Önce şu açıklama yapılır:

“Bir maddenin modeli yapılırken ;model aslına tıpatıp benzemez,sadece onu temsil eder bir yapıya sahip olur.”

Etkinlğin Amacı:.Demir elementini oluşturan atomların,bakır elementini oluşturan atomlardan farklı olduğunu sezmelerini sağlamaktır.
Önerilen Etkinlik Süresi:10dak.
Etkinlik sonucu:.Farklı maddelerin atom yapıları da farklıdır.


*syf100daki resimler inceletilir. “Model üzerinde atom ve elementi gösteriniz!”
*syf98 e geri dönülür ve burada boşluklara gelecek resimler için:
* Çalışma kitabı 10.etkinlik “Soru İşaretini Kaldıralım,Yerini Dolduralım” yapılır.
Bu etkinlikte farklı tanecikler farklı renklerle gösterilmelidir.

*syf100deki kiraz ve kestane resimlerine dikkat çekilir, yandaki metin okunur.




*Ders kitabı syf101de 6.etkinlik ”ATOM KÜMELERİ ” yapılır.(gruplara ev ödevi olarak verilir.)
Araç-gereç:
Etkinliğin Amacı:.Aynı çeşitte atomların bir araya gelerek atom kümelerini oluşturduğu ve bu atom kümelerinin de bir araya gelerek elementi oluşturduğunu fark etmeleri.
Önerilen Etkinlik Süresi:20dak.
Etkinlik sonucu:

 Hidrojen(H), Oksijen(O) ve İyot(I) elementlerini oluşturan atomlar kümeler halinde bulunur. İşte aynı ya da farklı çeşit atomların bir araya gelerek oluşturdukları bu atom kümelerine MOLEKÜL denilir.
 Bazı elementlerin en küçük taneciği ATOM iken,
bazı elementlerin en küçük taneciği MOLEKÜL dür.
 Atom ve molekül maddelerin tüm özelliklerini taşıyan en küçük birimlerdir.
 Molekül yapısı her zaman aynı çeşit atomlardan oluşmaz ,farklı çeşit atomlardan da oluşabilir.

* Çalışma kitabı 11.etkinlik “Hangi Atomlar Elemente Ait? ” yapılır.

*Syf102de “Hidrojen ile iyodun arkadaşlığı” adlı okuma parçası okutulur.(bileşik kavramı sezinlemesi için)

*Ders kitabı syf102de 7.etkinlik”Atom Kümesinin farklı Atomları ” yapılır.
Araç-gereç:Farklı renklerde oyun hamurları ve bir paket kürdan.
Etkinliğin Amacı:Oyun hamurlarından oluşturdukları birbirinden farklı küreleri belirli bir kurala bağlı olmaksızın (farklı sayıda ve farklı çeşitte) bir araya getirerek moleküllerin çeşitliliğini fark etmelerini sağlamaktır.
Önerilen Etkinlik Süresi:15dak.
Öneri: Öğrenciler renk farkı özelliği dışında büyüklük farkını da kullanarak hamurlardan oluşturdukları farklı atomları birleştirerek kümeler yapabilir.
Etkinlik sonucu:.Aynı ya da farklı çeşit atom bir araya gelerek oluşturdukları atom kümelerine MOLEKÜL denir.


*Syf 102 deki SU ve İYOT molekülleri modelleri incelenir:İyot molekülünde aynı çeşit atomlar olduğu, su molekülünde ise hem aynı hem farklı çeşit atom olduğu cevabını alabilecek soru sorulur.






 Moleküller bazen aynı çeşit bazen ise farklı çeşit atomlardan oluşabiliyordu.Moleküllerin içerdiği atom sayıları da onları sınıflamamızı sağlar.

-BASİT Yapılı Molekül: Az sayıda atom içeren moleküllere denir. Örn: Su, iyot, hidrojen ve oksijen molekülleri

-KARMAŞIK Yapılı Molekül: Çok sayıda atom içeren moleküllere denir. Örn: Hücrede bulunan karbonhidrat, yağ ve proteinler. Bir molekül ikiadt atomdan oluşabileceği gibi 500 adet atomdan da oluşabilir.


GENİŞLETME Aşaması :

*Ders kitabı syf’103de 8.etkinlik ”MOLEKÜL MODELLERİ”

Araç-Gereç: farklı renklerde oyun hamurları, bir paket kürdan, molekül modellerinin gösterildiği kartlar.

Etkinlik amacı: Öğrencilerin kartlarda verilen molekül modellerini yaparak Aynı ve Farklı çeşit atomları fark etmeleri
Önerilen Etkinlik Süresi:15dak.
Etkinlik sonucu:
*Çalışma kitabı 12.etkinlik “DONDURMACI”

*öğretmen kılavuz kitap syf104deki “MOTA gezegeni” okunur.



AÇIKLAMA Aşaması-2:
BİLEŞİKLER
 İki veya daha çok çeşit element atomlarının özelliklerini kaybederek oluşturdukları, yeni özellikleri olan saf maddelere denir.
 Atomlar bileşikleri oluşturmak üzere bir araya gelirken kendi özelliklerini kaybedip yepyeni özellikler kazanırlar. örn:su
 Bileşikler kendilerini oluşturan maddelerden tamamen farklı özelliklere sahiptirler. Örn:su yanıcı değildir.
 Bileşikler moleküllerden oluşan saf maddelerdir.
 Bir bileşiği oluşturan moleküllerin her biri aynı çeşitte ve sayıda atomlardan oluşur.
Örn: Her bir su molekülü bir oksijen ve iki hidrojen atomundan oluşur.

*Syf104 okunup incelenir.
*Syf105 deki resimler incelenir ve bu resimleri ELEMENT – BİLEŞİK ve Molekül – Atom olarak sınıflamaları istenir. Ve bu sınıflamayı neye göre yaptıkları sorulur.

NOT: Maddeleri sınıflamanın başka açıdan bir şekli de şu dur:

Moleküler yapıda madde: Madde moleküllerden oluşuyorsa denir.
Atomik yapıda madde: Madde atomlardan oluşmuş ise denir.

*Çalışma kitabı 13..etkinlik “ Şekillerle bak kutuları doldur.”

*syf105 deki 9.etkinlik: “Her madde de molekül var mı ?”
Araç-Gereç: farklı renklerde oyun hamurları,bir paket kürdan,molekül modellerinin gösterildiği kartlar.
Etkinlik amacı:Bileşiği sadece Moleküller oluşturmaz fikrine ulaşabilmek.
Önerilen Etkinlik Süresi:15dak.
*Verilen bileşik modelleri moleküler yapıda olan ve olmayan şeklide sınıflandırmaları istenir.
*sırasıyla kartlarda karbondioksit su tuz ve şeker bileşikleri var.
*Tuz ait modelde molekül yapısının olmadığına dikkat çekilir.
*Molekül içeren modeller kaç tane atom içeriyor?
*Molekül içermeyen modelde ise atomlar sayılamayacak kadar çoktur.
Etkinlik sonucu:

*Syf106 daki şekiller incelenir.
 Suya ve şekere ait kaç adet molekül vardır? Bu moleküller kaç adet atomdan oluşur.
 Her bir şeker molekülü24, her bir su molekülü 3 atomdan oluşur.
 Bazı bileşikler moleküler yapıya sahip iken bazı bileşikler sahip değildir.
Örn: TUZ molekül kümelerinden oluşmamıştır.
 Bileşik atom yığınlarından oluşmuş ise moleküler yapıda olamaz.

*Syf106 deki metin okutulur.
*Çalışma kitabı 14.etkinlik “ Yolumuzdaki bileşikleri toplayalım?”
*syf 106 deki Kavram haritası incelenip benzeri çizilir.
*syf107 incelenir ve okunur.
*Çalışma kitabı 15.etkinlik “Tanecikleri Ayırt Edelim?”
DEĞERLENDİRME Aşaması :
-syf 107 deki kendimizi değerlendirelim soruları
-3.konunun 10. ve 11. etkinlikleri için malzemeler için görev dağılımı




Bütün konular: 71
Bütün postalar: 193
Bütün kullanıcılar: 14
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse crying smiley
 
 
  Bugün 20044 ziyaretçi (49256 klik) kişi burdaydı!
 
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol